Search This Blog

Wednesday, April 22, 2009

Pamflezii, brandul România si branduri nationale

Se întâmplã rar sã recomand alte bloguri, prefer ca blogul meu sã fie un jurnal, nu o gazetã de perete cu pioneze înfipte în articolele altora. Dar uneori nu mã pot abtine, blogul acesta e curat terapie râsu-plânsu si umor negru de vesnica noastrã tranzitie transformatã în circ cu pâine tot mai scumpã. Alin este epigramo-cupletistul de servici, cu sechele clare rãmase de la Pãstorel Teodoreanu si Constantin Tãnase, mult peste nivelul "Catavencu" din ultima vreme. A se degusta în cantitãti nelimitate.


Penultimul post a fost inspirat de lansarea noii imagini de marcã (brand, în limba românã contemporanã) a României - land of choice. E drept, poti alege: sã stai, sã pleci...sau chiar sã te întorci. Nu am nimic de adãugat, el a spus tot. Iar Elena Udrea chiar mai mult decât atât.

Pãrerea mea despre turismul din România, dupã ce mi-a tocit pingelele pe tot felul de trotuare, poteci si plaje de pe alte plaiuri, este cã exoticul cãutat de turisti e undeva la tarã. Nu stiu prea clar unde, cã nu prea cunosc "tãrile tãrii" cum zicea bietul tata, plus cã multe au fost corupte de civilizatie si progres, dar nu pânã într-atât încât sã-i scape pe tãrani de sãrãcie, munci grele, si sã le permitã sã le ofere o educatie mai acãtarii copiilor lor. Ar trebui, zic eu, dezvoltat puternic turismul rural - numit agriturismo în Italia, dar nu propunând sã mergem în cãrutã ca alternativã la abordarea hârtoapelor.

Mai avem noi asa, câte un Sibiu, o Sighisoara, renovate si lustruite, nici Brasovul, Timisoara, Clujul si târgul Iesilor nu-s de lepãdat, iar Bucurestiul poate atrage prin amalgam si grotesc, postmodernism în carne vie. Pentru mine este însã evident cã la nivel citadin suntem departe de Polonia, Ungaria sau Cehia. În materie de branding de tarã, informatii interesante existã aici si aici. Am gãsit si câte ceva despre Amazing Thailand si Ungaria (pag. 201-204). Nici un slogan nu e wow, gãselnita secolului, care a adus cohortele de turisti.




Înainte de a avea un slogan ar trebui sã stim ce anume vrem sã promovãm, ce caracteristici vrem sã scoatem în evidentã, care sã ne diferentieze si sã ne facã atrãgãtori. Sã zicem cã eu sunt un produs de promovat...cui vreau sã mã promovez? Unor pretendenti la relatii intime, prietenie, sau la calitãtile mele profesionale? Functie de asta decid dacã sloganul meu va fi "brunetã focoasã", "fiintã solarã si întelegãtoare" sau "minte brici si subordonatã obedientã".
Iar marca unei tãri nu tine numai de turism, asta spun si altii, mai faimosi si cu o recunoastere internationala. Mihai Ghyka, de pildã.

Ca sã nu ne amãrâm prea tare de secolul în care ne-a fost dat sã trãim, iacã ce scria Caragiale în 1907 (sper sã ajung sã-i citesc si publicistica, am devenit foarte curioasã):

Cauza dezastrului în care a căzut ţara este numai - da, numai, nenorocita politică ce o fac partidele şi bărbaţii noştri de Stat, de patruzeci de ani încoace.

Barbu Delavrancea i-a scris emoţionat prietenului său:
Desigur, 1907 al tău e o minune ca adevăr, ca artă, ca sentiment, ca judecată. Ai zugrăvit un tablou de mare maestru. Jocul infect al partidelor noastre - pe deasupra ţării şi în detrimentul ţării - cu lăcomia nestăpânită a celor ajunşi şi cu îmbufnarea dizgraţioasă a celor căzuţi, l-ai sintetizat aşa de viu ...”

Bre, când au trãit oamenii ãstia în România? Deja nu mi-e clar.

17 comments:

Indelible Bonobo said...

dragut blogul omului, chiar si pornul geografic. pe de alta parte, nici una din tarile rebranded n-au fost multumite de propriul brand. ce ai propune tu?

Antoaneta said...

Nu era porn, era erotic, ca nu se vedeau nici organe, nici actiune.

Care tari nu au fost multumite de brand? Eu nu prea stiu nici un brand de tara. Cuba si!...La république de couleurs (Dominicana) - slabut, se merge mai mult pe impactul imaginii decât pe slogan. Trebuie fotografii atrãgãtoare, orientate pe obiective diverse si tipice, cu un slogan scurt si catchy, nu gãselnita secolului. Amazing, fascinating, unique..vax, nu e nimic personalizat în asta. Asa mai bine punem lovable sau homely, tot aia:) Un lant de farmacii din Québec: Chez Jean Coutu, on trouve de tout, même un ami. Ei si?

LiaLia said...

Draga mea, o bucurie blogul recomandat :) O să mă mai duc în vizită. Pe mine mă doare că şi aici suntem superficiali şi vedem doar "amuzamentul" din comediile lui Caragiale "vaaai, ce actual e Caragiale", dar nu aprofundează nimeni adâncimea lui extrem de serioasă. Îmi permit să dau şi eu un citat despre el, cu legătură şi la textul meu "Spre deosebire de Eminescu, care vedea în gazetărie o misiune civică directă, Caragiale şi-a asumat-o indirect, cu o pedagogie implicită a prezentării aspectului social sub forma ironiei pentru îndreptarea tuturor relelor". Of :(

Indelible Bonobo said...

EU da sume mari fiecarei tari pentru rebranding. Toate celelalte tari au trecut prin asta inaintea noastra, si nimeni nu a fost multumit in tara respectiva. Intrebarea este, daca sloganul asta nu-ti place, ce ai fi ales tu?

Antoaneta said...

@InBonobo - nu mi-ai raspuns la întrebare, care tari si de care slogan nu au fost multumite? Ai vreun articol sau site ca sursa? Ti-am raspuns de fapt in comment - nu sloganul, ci impactul vizual conteaza.

Indelible Bonobo said...

Din pacate, nu reusesc sa gasesc acum referinta. Estonia a cheltuit cateva milioane pe brand+slogan+logo la sfarsitul anilor '90. Tin minte cand am calatorit pe-acolo, cineva mi-a spus povestea cu lux de amanunte si mi-a aratat si logo-ul (ceva gen Eesti in patrate multicolore). Tuturor li s-a parut prea mult, chit ca banii erau dati de EU. Am cautat si-am gasit ca aceeasi soarta au avut-o campanii similare in alte tari.

Acum nu reusesc sa gasesc logo-ul cu pricina, probabil a fost abandonat. E randul tau sa-mi zici un slogan mai bun :)

Indelible Bonobo said...

uite ce-am gasit: http://www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=146 si http://www.vector-logos.com/logo-en-75864.html, dar nu despre asta vorbeam

Antoaneta said...

Oooof, nu sloganul conteaza, asta ziceam. Colombia is passion!, Cuba Si!, Amazing Thailand!. Si daca punem Cuba is passion si Amazing India nu-i tot aia? Chiar Romania is passion. Ungaria a avut în 2005 Talent for Entertaining - mult prea lung. Aici provinciile stau mult mai bine: Ontario - Yours to discover. Întrebarea este ce promovãm?

to-morrow said...

Ai dreptate, la tara ar fi impresionat turistul strain. Sa manance bucate facute in casa, sa se minuneze de vechi case taranesti si de peisaje. Un amendament: aici ar trebui imbinat traditionalul cu modernul (ma refer la confort - baie, incalzire etc). Sa vada cum isi ingrijeste taranul gradina si anumalele. Ar fi ceva de la inceputurile timpului, pentru vizitatori.

Antoaneta said...

E asa si pentru mine, donsoara de la oras:) Romania - a place beyond time!

Andrei Stoiciu said...

Nu sloganul conteaza, ai dreptate. COnteaza campania permanenta. Croatii, turcii, chiar bulgarii au non stop campanii de comunicare.... la noi orice idee, orice propunere orice campanie lansata este repede criticata si intrerupta rapid

Alin Farcas said...

Merci frumos de promovare! Cat despre branduri... eu is de parere ca o tara nu are nevoie de o "zicere desteapta" pentru a fi vizitata. De exemplu, luam Corfu. Insula Greciei. O/il iubesc. Habar n-am daca are vreun slogan si nici nu stiu mare lucru despre campania de promovare pe care o duce. Am auzit de Corfu din guri multumite. De bine. Si m-am dus de doua ori pana acum sa-i tavalesc nisipurile si sa-i involburez apele.

confruntadurerea said...

Nu voi scrie despre calitatea unui slogan legat de o tara, cred ca e dificil sa indraznesti un slogan curajos, original, socant in privinta unei tari. M-am impacat cu ideea ca un slogan de tara este cuminte si nu tocmai impresionant.

Privind aici, in Berlin, reclamele la tari, mi-am dat seama de un lucru: reclame la Romania nu sunt. Punct. Vad peste tot reclame la Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Polonia.

Ca in majoritatea privintelor, romanii nu duc lucrurile la bun sfarsit. Ei nu au o structura de promovare a tarii, nu au perseverenta in promovarea tarii. Sunt doar spoieli care sa justifice niste fonduri, nu exista o preocupare reala pentru promovarea Romaniei, nu exista o strategie, am convingerea asta.

Din cate vad aici, discutand cu oameni din toate tarile, Romania este cunoscuta pentru cultura urbana. A fost o surpriza pentru mine. Dar o surpriza placuta. Macar pentru termenul de "urban" legat de Romania.

Consider ca trebuie sa iesim din imaginea de sateni puri si sa promovam, asa cum am mai spus, latura urbana a Romaniei.

Cand vad in emisiuni ca "Amazing Race", "No Reservations" sau in campanii ca cea facuta de catre cei de la Burger King romanii prezentati ca niste tarani blajini si neatinsi de civilizatie, nu imi place. Recunosc.

Nu de putine ori am auzit oameni care nu fusesera in Romania descriind-o ca pe o tara din lumea a treia, inapoiata, necivilizata. Multa lume nu stie ca noi avem orase care arata decent. Multa lume nu stie ca noi functionam asemanator cu tarile civilizate. Si putina lume vrea sa-si petreaca vacanta intr-un sat extins, fara atributele civilizatiei. Asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam complet la promovarea acestei laturi.

Antoaneta said...

@Alin - De Corfu m-am îndragostit la distanta citind "Pestera lui Prospero" de Durrell:), dar n-am ajuns. Asa ca cineva, cândva, si nu oricine, a laudat-o cum se cuvine.

@CD N-am zis ca numai satul e de noi, dar în privinta oraselor nu suntem foarte originali si bogati cultural. În privinta culturii urbane, da, poate avem o creativitate aparte, dar ce e în jurul ei nu prea se armonizeaza:)

Anonymous said...

treaba e complexă şi are multe aspecte :). au grăit alţii mai deştepţ înainte, de exemplu nea anholt.

pe scurt părerea mea, cred că într-adevăr turismul rural e ceva cu care ne-am putea diferenţia - în acelaşi timp confruntădurerea adevăr grăieşte: nu mai ştiu sigur dacă VREM să ne diferenţiem AŞA, în plan de IMAGINE. mai degrabă aş vedea turismul rural românesc subiect de zvonuri pozitive gen Corfu, decât de campanie publicitară gen "malaysia truly asia". la linkul acesta, spre sfârşit, găsiţi opinia unui PR-ist britanic despre folosirea folclorului: creează imaginea de "backward country"! trebuie mare atenţie la simboluri, Cehia a folosit ceva de genul "come where time stands still" sau "come to relax", nu mai ştiu, şi a dat impresia că în ţara aia nimeni nu munceşte.

în toată tevatura asta cu brandu' de ţară mi se pare că e foarte multă formă, foarte puţin conţinut. dacă m-ar întreba pe mine (dar iar nu m-a sunat elena :P), aş zice că ar trebui să:

0) ne vedem de treabă, să muncim, să fim cinstiţi şi să producem chestii de calitate. dacă produsele "made in romania" ar fi de calitate, încet-încet ar duce şi faima ţării. faza e că în momentul de faţă probabil produsele noastre bune (gen bit defender) se feresc să zică romania, să nu sufere la imagine. aici cred că e o bătălie crucială de câştigat. sau de pierdut.

1) dacă tot avem bani de la UE şi e să facem un "proiect" de gen, atunci să hotărâm exact ce vrem, "obiectivele" acestui proiect.

2) stabilim targetu'. pe ţări, pe categorii.

3) înţelegem care e percepţia asupra româniei acum. cinstit, fără ipocrizie. cu bune, rele şi absente.

4) confruntat cu strategia la nivel naţional, "unde vrem să fim în 5 ani ca ţară". de acolo ar trebui să înţelegem / deducem "what do we want to stand for in the FUTURE".

5) vedem ce e de facut, cum "bridgiuim gap-ul".

toate astea snt "din cărţi". dar am impresia că, dacă înainte vreme prea multe se făceau în românia "din cărţi", acum se fac prea puţine.

"my two cents", vorba mexicanului :).

p.s. unul din putinele sloganuri care mi se par reusite, atat pentru ca l-am tinut minte, cat si pentru ca e... adevarat, e "!ncredible India". uite, acolo nu tin minte continutul reclamelor, tin minte/stiu doar ca e ceva "bullshit idilizat" si colorat, dar - stiu ca sloganul e adevarat, si uite ca a "ramas". ce chestie, nu stii niciodata cum reactioneaza omul... poate altii proceseaza diferit. ca de ce-ar fi simplu? :)

tudor cires said...

Buna diminetile,interesant blog, mi-a umplut, ieri(placut), toata ziua citirea lui.Caut ceva despre Corfu si intr-un post mai vechi, faceti referire la Pestera lui Prospero.Cum as putea citi si eu, peste umar, cateva descrieri? Ma bucur sa va pot da si adresa blogului pe care l-am construit impreuna cu sotia mea: http://blogtrotter-blog-de-turism.blogspot.com/. Poate o sa ne scriem.O vara frumoasa!

Antoaneta said...

@Tudor - Pai descrierile sunt în cartea Pestera lui Prospero, trebuie doar gasita:)