Search This Blog

Tuesday, January 6, 2009

Despre Caraibe - St. Thomas, U.S.V.I.

Adicã U.S. Virgin Islands, cã sunt si alea british. Dar insula a fost si danezã la vremea ei, orãselul-capitalã se numeste Charlotte-Amalie, de la madama omonimã de Hesse-Kassel (1650-1714), consoarta lui Christian V al Danemarcei. A fost un port îndrãgit si frecventat de pirati pentru apele lui adânci, acum îl îndrãgesc companiile de vase de croazierã. Pe lângã plajele fabuloase, strãjuite de coline verzi, orãselul are farmecul lui, din pãcate pãrãduit de comercializarea excesivã. O reminiscentã danezã este denumirea de gadde pe care o pastreazã strãdutele pitoresti si prea încãrcate cu galerii de artã, magazine de bijuterii, prãvãlii de suveniruri si baruri.

Una dintre plajele mele preferate e acolo, nu prea frecventatã de turisti, ascunsã în spatele universitãtii, dupa aeroport. Brewers Bay e numele locului fermecat, pânã acolo am mers cu autobuzul local, sau safari bus. $1.25, ieftin ca braga.

Cam asa aratã locul vãzut de sus si tot asa arãt si eu când simt ca paradisul e atât de aproape. În apele cristaline si calme ale golfului am vãzut deseori înotând si pascând pasnicile oi ale Domnului care sunt testoasele marine - Green Sea Turtle, stiu care sunt pentru ca le-am vãzut mâncând iarbã iar unele erau imense. Pentru mine este un loc în care simt eternitatea si pacea naturii, în care înlãuntrul meu îmi vorbeste, si stiu cã sunt parte din ceva prea mare si de neînteles pentru mica mea ratiune umanã. E un loc al revelatiei. Mintii mele sucite Dumnezeu i se reveleazã prin creatie (naturã) si prin artã - darul pe care-l au unii oameni de a sublima realitatea în sunete, culori, forme si cuvinte. Când simt o milã mare si adâncã pentru toate creaturile, cum am citit în cartea pãrintelui Stãniloae, uit de nevoile mele mizere de toate zilele si stiu ca lumea n-ar trebui sã fie decât dragoste, o emotie intensã si luminoasã care te depãseste ca persoanã.

Asadar, unde altundeva mã puteam duce în St. Thomas, pe plajele gãlãgioase încãrcate de sezlonguri, baruri, all-you-can-eat buffets? Pe plaja mea se stã la umbrã numai sub palmieri sau sea grapes, iar pentru foame si sete existã patties (un fel de langosi cu diverse umpluturi: cod, conch, carne tocatã de vita, pui), bere sau mauby juice, o drãcie maronie care-ti lasã un gust amar dar tare-mi place. Hyroon - furnizoarea mea preferatã, venea cu rulota pe marginea plajei si prãjea patties pe loc, mã striga când erau gata, invariabil optam pentru un mauby juice si patty cu salt fish, în care se mai pune ardei si alte chestii cu gust. Hyroon este de origine pakistanezã, musulmanã, si s-a nãscut în Trinidad Tobago. M-a întrebat simplu "Are you back?" Iar m-am înmuiat - cum de-si aduce si ea aminte de mine? Doar nu fãceam decât sa cumpãr patties si sã o întreb de sãnãtate. Mi-a tras clapa de data asta, nu-si adusese coca, mi-a spus cã perioada Crãciunului e slabutã si nu are dever. Asa cã am bãut un mauby juice si am ajuns sã mãnânc mult râvnitul patty cu salt fish în centru.

Librãria din Havensight mall s-a micsorat, nu mai are etaj, de acolo îmi cumparasem câteva cãrti de dragul meu Bruce Chatwin, the guru of all restless travellers.


Pe înserat am plecat spre alte zãri marine.

No comments: