Search This Blog

Saturday, February 28, 2009

Si "Che" dacã?

Filmul lui Steven Soderbergh este inspirat de jurnalele de guerillero ale marelui revolutionar afisat pe tricourile anarhistilor veseli din Occident, care habar n-au avut ce plagã a fost el argentino pentru cea mai mare tarã din Caraibe: Cuba. E ca si cum am face un film numit "Ceausescu" inspirat din jurnalele lui despre lupta comunistã împotriva fascistilor si capitalistilor din România. 4 ore si 18 minute frumoase si inutile, filmul mi-a plãcut în linii mari, desi are lungimi greu de suportat, mai ales când dureazã aproximativ de la 6:30pm la 11:30 pm, cu o pauzã de 20 de minute. Dar nu chestioneazã si nu demonstreazã nimic, din contrã, are grijã sã arate cât de buni, corecti si milosi erau revolutionarii fatã de tãrani, comparati cu militarii.

Discursurile lui Ernesto Guevara abundã de clisee gãunoase, pe care le cunoastem prea bine : "Cea mai înaltã conditie a fiintei umane este cea de revolutionar"; "Patria sau moartea". Inspirându-se din jurnale filmul omite cu bunã stiintã perioada petrecutã în Congo, care s-a soldat cu un esec. Che oricum nu se putea întoarce în Cuba pentru cã Fidel - un tip diabolic de destept, care-l considera cam nebun pe argentinian - i-a citit în public scrisoarea care spunea ca el renuntã la toate functiile si conditia de cubanez pentru a purta revolutia mai departe. Scrisoarea ar fi trebuit cititã în cazul decesului, dar Fidel voia sã scape de un aliat incomod, de-asta l-a si sustinut financiar expeditia fãrã sorti de izbândã în Bolivia, Che îi era mai de folos ca martir. Filmul este o palmã pe obrazul cubanezilor, indiferent de ce parte a granitei de aflã.

Din ceea ce îmi povesteste prietenul meu, care si-a lãsat mama si bunicul într-o Havana sãrãcitã, ruinatã, înfometatã, înspãimântatã de politia politicã si trãind de azi pe mâine, Che a fost un asasin cu sânge rece, care a omorât oameni cu pistolul la tâmplã, atât în timpul "Revolutiei" cât si al trecerii sale prin functia de director al închisorii din Havana. Orice mijloc era bun pentru atingerea scopului, care dupa "Revolutie" a fost crearea "omului nou". Tot atâtea lucruri bune a fãcut si la Ministerul Economiei si la cel al Industriei. A lui a fost ideea rationalizãrii mâncãrii si a voluntariatului obligatoriu (la tãiat trestie de zahãr). Cuba a schimbat dictatura lui Batista cu o alta, mult mai durabilã si mai nemiloasã, noi românii stim cum este, sau nu? Cred cã nu mai stim, tricourile cu Che sunt la modã, iar Radio Guerrilla s-a folosit cu nonsalantã de simbol.


În Cuba actualã mâncarea este rationalizatã, si chiar si asa, e greu de procurat, supravietuirea se bazeazã pe o economie subteranã ramificatã, bazatã pe trocuri, pe banii si obiectele trimise de rude, pe iesirile si intrãrile marinarilor si alte subterfugii. Cine-si mai aduce aminte de shopurile din România optzecistã? Si în Havana existã magazine pline unde poti cumpãra numai cu pesos convertibili. Cuba nu mai are economie, nu mai produce, dar importã, agricultura a fost distrusã în mare parte "gratie " mintilor strãlucite ale lui Che si Fidel care credeau cã le stiu pe toate. Dacã pânã în anii '90 sãrãcia nu atinsese pragul mizeriei, asta s-a întâmplat din cauza subventiilor din Uniunea Sovieticã, care sustinea comunismul din Cuba ca pe un ghimpe în coasta Statelor Unite.

Despre CUBA - date actuale si mai putin actuale, mai cunoscute si mai putin cunoscute, aici si aici - bloguri de cubanezi, în Cuba si în USA. Despre Che, un articol dur si bine documentat. Citat: "British historian Hugh Thomas, though a leftist Labour Party member who sympathized with Castro's revolution, studied mountains of records and simply could not evade the truth. His massive and authoritative historical volume Cuba sums it up very succinctly: "In all essentials Castro's battle for Cuba was a public relations campaign, fought in New York and Washington." E un articol lung si dureros, cu atât de multe fapte care contrazic imaginea eroului revolutionar cã e chiar deprimant de citit. Edificant: "Actually, Che Guevara was anything but a "cold killing machine." The term implies a certain detachment or nonchalance towards murder. In fact Che gave ample evidence of enjoying it. Almost all Cubans who knew him and are now in exile and able to talk freely (Jose Benitez, Mario Chanes de Armas Dariel Alarcon among others) recall Che Guevara as a classic psychopath." Ah, da, si un articol la obiect de Ion Mihai Pacepa.

M-am inscris in grupul Facebook
Che Guevara was a murderer and your t-shirt is not cool

De-abia astept sã mã duc în iulie la Havana, cu sigurantã va fi dureros, straniu si frumos în acelasi timp.

11 comments:

to-morrow said...

Din ce scrii aici, imi dau seama ca intre Cuba actuala si Romania de acum 20 de ani sunt catea asemanari...
Si totusi, vad ca oameni tineri (in Romania) cu tricouri cu Guevara ori curiosi sa citeasca biografia lui sau sa vada filmul. Cred ca a devenit o figura mitizata. El e singurul care a reusit o revolutie in America Latina?
Uite aici un articol intersant, de la inceputul anului:
http://www.romanialibera.ro/a142975/che-guevara-cel-mai-bine-vandut-brand-revolutionar.html

Antoaneta said...

Che nu a reusit nici o revolutie. Imaginea lui este rezultatul unei campanii de marketing si PR, gândita si manevrata de dragutul de Fidel, care cel putin e destept. Am pus in post link la un articol excelent care explica toata povestea, si aduce detalii noi (cum ar fi contra-revolutia taranilor deposedati care au fost deportati si ucisi).

Anonymous said...

mie-mi place grupul ala, pe facebook parca era: "che guevara was a murderer and your t-shirt is not cool".

Anonymous said...

cu sau fara "che",1 martie fericit, antoaneta!

coryamor said...

interesat articol, coincide putin si cu perioada in care am vizionat filmul si m-am cam dezumflat. am crezut ca voi afla adevarul despre revolutia cubaneza, haha, dupa care am priceput ca era vorba de jurnalul lui. mie mi s-a parut ca apare ca un fel de isus, bun cu cei din jur, rabdator si drept, in fine, stim noi...
ceausescu n-ar putea ajunge "brand" asa de bine vandut, ii lipsea carisma. nici macar pe asta n-o avea.
si mie mi-ar placea o incursiune in cuba, desi am inteles ca e dureros. o prietena de-a mea a fost (plina de idealuri de stanga, ca o fost participanta la revolutia garoafelor din portugalia) si s-a intors plangand (de dezamagire si de mila).

Anonymous said...

eu n'am vazut filmul, nu's fan benicio + ca am dat peste o recenzie mistocara in ny:

http://www.newyorker.com/arts/critics/cinema/2009/01/19/090119crci_cinema_lane

iar che mi se pare o figura complet gaunoasa, un tip carismatic [ii recunosc asta] dar fara alta calitate reala: prin comparatie hrusciov pare smart. kundera are o carte unde labels "balerini" specia asta de papagali mediatizati exclusiv pt generozitatea idealurilor etc.

Anonymous said...

sarmani shoppingari, nu il puteti intelege, avea omu o idee...voi nu aveti cu ce avea idei

Antoaneta said...

Mai anonimule, si ce idee avea asta, stii? Pune mâna si documenteaza-te nitel. Pun pariu ca tu n-ai apucat sa fii pionier, nici în Cuba nu ai fost.

Interesant cuvânt asta, shoppingari, de la ce vine, shopping si opincari?

Jordi / George Mureşan said...

Treaba e că "Che" este un branding, la fel ca "Adidas", etc. Pe un T-shirt e sexy şi rebel, la fel de sexy şi rebel ca un piercing.
Cât despre cei care se revendică de la ideile personajului, nu ştiu cum de le scapă detaliul că poartă un tricou fabricat în China de copii care lucrează în condiţii de quasi-sclavagism, pentru a îmbogăţi o multinaţională capitalistă.
Scrisesem şi eu de chestia asta: http://jmuresan.blogspot.com/2007/10/je-taime-moi-non-plus-comandante.html

duke2007 said...

Acum o vara, amicul fie-mii avea un tricou smecher cu Guevara...M-am "inrosit" de nervi si l-am intrebat direct ce e cu criminalul acela pus la loc de cinste pe pieptul lui de tanar roman ce n-a gustat din binefacerile comuniste.N-a avut curajul sa-mi ofere un raspuns, pe semne n-avea unul...Si pe mine ma intriga acest "brand" snageros, al unui bezmetic argentinian cu studii medicale neterminate si care cam putea a transpiratie. Eu nu am vrut sa vad filmul dar am ramas cu un gust amar ca un regizor atat de important s-a aplecat asupra unei teme istorice recente. Cat despre o pelicula cu tineretea revolutionara a lui Ceasca, timpul nu e trecut, mai ales daca Sergiu Nicolaescu va fi sa adaste indeajuns in asta lume... Descreierati cu ifose de artisti se gasesc peste tot...

Antoaneta said...

@Duke2007 - cam asa, cei care-l admira pe Che admira de fapt ideea lor despre el, ce le vinde piata, nu personajul real. Ideea filmului era de fapt a lui Benicio del Toro, actor bun de altfel, dar ignorant la capitolul istoria Cubei.