Search This Blog

Thursday, April 2, 2009

Întrebãri pentru cititori

E de pe Facebook, în spaniolã, dar am preferat sã o pun aici, si pe blogul în englezã, pe care l-am cam lãsat în pãrãsire de când cu ãsta.
1) Ce autor apare cel mai des la tine în bibliotecã?
Poate Italo Calvino, Bruce Chatwin si Jorge Amado, dar gama preferintelor mele variazã ametitor, oricum nu cred în statistici.

2) Din ce carte ai mai multe exemplare?
Nici una de care sã-mi aduc aminte. Le città invisibili de Calvino am cumpãrat-o de douã ori, pentru cã am facut-o cadou.
Arcimboldo - Bibliotecarul

3) De ce personaj de fictiune esti amorezatã în secret?
Multã vreme am fost de Stavroghin din "Demonii" si Darcy din "Pride and Prejudice", îmi plãceau misteriosii greu de sedus. Acum trãiesc pe pãmânt:)

4) Ce carte ai citit cel mai des?
Nu prea am apucat sã recitesc. Daca mã gândesc mai bine, nuvele de Cehov si Bulgakov, Shakespeare.

5) Care era cartea ta preferatã la 10 ani?
Îmi amintesc autorii: Alexandre Dumas si Jules Verne, rusii Nosov - Aventurile lui Habarnam, Râbakov - Stiletul si Pasarea de bronz (un fel de Ciresarii), Obrucev - Plutonia si Tara lui Sannikov (cãrti fascinante despre animale dispãrute, gen Cãlãtorie spre centrul pãmântului), Uspenski - Crocodilul Ghena, si încã vreo douã cãrti rusesti cu povestiri despre animale, o culegere de basme asiatice. Evident, Toate pânzele sus de Radu Tudoran si În Tara Legendelor/ Legendele Olimpului de Alexandru Mitru:

6) Care a fost cea mai proastã carte cititã anul trecut?
Am citit multã bibliografie în ultima vreme, si toate erau bune:) Ultima carte proastã de care îmi aduc aminte: 11 minute de Coelho, prin 2004

7) Care a fost cea mai bunã carte cititã anul trecut?
Greu de zis, dar din ultimele cãrti citite, cele ale Feliciei Mihali, publicate în Québec: Luc, le chinois et moi; La reine et le soldat; Sweet, Sweet China si Dina.

8) Dacã ar trebui sã obligi pe cineva sã citeascã o carte, care ar fi aceea?
Piesele lui Shakespeare, pentru gama largã de aspecte, trãiri, subiecte, mãiestria literarã.

9) Cine crezi cã ar trebui sã câstige premiul Nobel pentru literaturã?
E nedrept sã fie ales un singur autor, totusi - Salman Rushdie si Umberto Eco (care se pare cã are vreo 50.000 de cãrti în cele douã biblioteci)

10) Ce carte ti-ar plãcea sã vezi ecranizatã?
Already done - Lord of the Rings, am citit-o acum vreo 12-13 ani. Si toate basmele asiatice din culegerea copilãriei:)

11) Descrie visul cel mai straniu care sa fi inclus un scriitor, o carte, sau un personaj literar?
Nu-mi aduc aminte de nimic asemãnãtor.

12) Care e cartea cea mai putin cultã pe care ai citit-o ca adult?
Evident, 11 minute

13) Care e cartea cea mai dificilã pe care citit-o?
Mi-a fost greu sã citesc Kafka, mi-a provocat niste stãri de anxietate teribile. Si "Doctor Faustus" de Mann, nu am reusit sã o termin.

14) Preferi autorii francezi sau rusi?
Rusii, clar: clasicii (Dostoievski, Gogol, Goncearov, mai putin Tolstoi - prea exemplar pentru gustul meu), un modern devenit clasic: Bulgakov, contemporanul Bulat Okudjava, desi nu e chiar rus. Îmi plac francezii, dar nu într-un mod atât de pãtimas ca rusii. Am avut o mare pasiune pentru Balzac, Zola si Giraudoux în adolescentã. Mai sunt Marc Augé si François Laplantine în antropologie.

15) Shakespeare, Milton, sau Chaucer?
Shakespeare. Milton nu am citit. Îmi place Chaucer la nebunie, dar ca Sexpir nu e nimeni:)

16) Ce te deranjeazã cel mai mult în activitatea lecturii?
Cã nu pot citi din mers:)

17) Care e romanul tau favorit?
Haidade, pãi as scrie toatã ziua liste de cãrti în cazul ãsta.

18) Joci ceva?
Nu-mi plac jocurile de cãrti iar la sport sunt jale. Videogames nici atât. Ultima oarã am jucat Monopoly, varianta Lord of the Rings, acum vreo trei ani.

19)Povestiri scurte, schite?
Bulgakov, Buzzati, Calvino, Pirandello, Borges.

20) Non-fictiune?
Antropologie, calatorie si psihologie. No self-help si new-age, please.

21) Scriitorul favorit?
Prea multi, mult prea multi, unii se regãsesc în rãspunsurile precedente, mai putin japonezii, Ismail Kadaré si Milan Kundera. Latino-Americani: Marquez, Llosa, Amado, Cortazar, Carpentier, Arenas, ceva de Borges. Spaniolii Cervantes, Almudena Grandes si Antonio Gala, portughezul Fernando Pessoa. Unii dramaturgi: Pirandello, Brecht, tragedia anticã, Racine, O'Neill. Poetii: D.H. Lawrence, Eugenio Montale, Giuseppe Ungaretti, Antonio Machado au venit cu mine în Canada. Nu exclud românii, doar cã majoritatea au fost lecturã obligatorie:) Rebreanu si Camil Petrescu de pildã.

22) Ce scriitor crezi cã este supraevaluat?
Paulo Coelho...brrrrrrrr

23) Ce carte ti-ai lua pe o insulã pustie?
Cele pe care nu m-am încumetat încã sã le citesc: Iliada si Odiseea, Divina Comedie

24) Si...acum ce citesti?





Mother Russia: the feminine myth in Russian culture, by Joanna Hubbs si Des îles et des hommes - Françoise Péron, un studiu despre insulele din Bretagne. Dar când termin dau iama iar în literaturã românã contemporanã, se gãsesc o multime de cãrti la Bibliothéque Nationale du Québec, începând cu Veronica A. Cara - Baba Lina.

1 comment:

Anonymous said...

arghh, nu ai terminat faustus? :)