Search This Blog

Monday, December 21, 2009

Happy Holidays/ Joyeuses Fêtes


Nu e politically correct, ci chiar lipsit de tact sã urezi Crãciun Fericit în dreapta si în stânga, din cauza asta sintagmele încetãtenite pentru vremea Crãciunului sunt temps des fêtes si holiday season. Le e mai usor comerciantilor sã-i atragã astfel si pe pakistanezi, maghrebini, indieni, si alte natii necrestine. Crãciunul e doar shopping season, de ce sã-l acaparãm noi, crestinii? Cã ni se trage de la Saturnalii sau Soarele Nebiruit , probabil si Yule, si de fapt habar n-avem când s-a nãscut Isus (poate era în zodia Vãrsatorului, doar predica iubirea universalã, sau a Pestilor, cã doar ãsta a fost simbolul secret al crestinilor de la începuturi) e un fapt secundar. Oricum în Québec bisericile abandonate pot fi transformate în condominium, Domnul fie cu tine.

Recunosc, lehamitea care mã ia pe sus în asemenea ocazii tocmai îsi atinge apogeul. Mi-ar plãcea sã fiu într-un sat de munte din România. Undeva în Maramures sau Bucovina, unde obiceiurile pãgâne au fãcut casã bunã cu cele crestine, si "mascatii" nu sunt brigada anti-tero. Probabil n-as putea mânca mare lucru pe-acolo, doar o mãmãligã cu ceva, porcul fiind animalul nostru sfânt, simbolic si sacrificial, dupã cum se si povesteste. Nu mor eu de la mirosul de sarmale, dar de la cârnati lesin cu sigurantã, si nu de poftã. Dar m-as simti bine printre ce-a mai rãmas din oamenii de acolo. Aici românii îsi umflã frigiderul, dau eventual o raitã pe la bisericã si se înroleazã în hoarda de shopping, în semn de integrare deplinã, mai ales pe 26 decembrie, Boxing Day, ziua reducerilor si coada cozilor.

Mi-e dor de casã, de casa noastrã din copilãrie, de mesele si vizitele de familie. Noi eram putini, la un moment dat eu, mama si bunicii, cu ceva variatii pe parcurs, ramânând într-un final cu mama si sora mea. Dar eram legati de tot felul de neamuri si rubedenii, veri de-ai bunicului si de-ai bunicii, mai aromâni si mai sasi, dupã caz, între Crãciun si Anul Nou nu mai pridideam cu sãrbãtoritul. Acum avem niste veri în Orlando, Florida, pe care de-abia i-am regãsit, o verisoarã la Paris, un vãr la NY. Cu pãrintii lor ne vorbeam si ne vizitam, ne veneau felicitãrile negresit de la Salbertrand si München. Cum necum de sãrbãtori aveam cele cuvenite, dar mai ales ni se lumina casa de la micii colindãtori si de la oaspeti. Mi-e dor de bunici, de unchii si mãtusile mele, care, vai, au plecat dintre noi, mi-e dor de lumea pe care si-o croiserã ei si în care am crescut cu lipsuri si bombãneli, dar multa dragoste si multã frumusete, care crestea în cozonaci, în O Tannenbaum (rãmãsitele de culturã germanã din familie), în agitatia si bucuria de a împãrtãsi a acelor zile. Nici cu douã kilograme de somon afumat, un banc de stridii si valuri de sampanie nu le mai pot recupera. Mã tem cã pentru moment Crãciunul e pentru mine un timp al amintirii si al tristetii, si as vrea sa treacã repede si sã plec în Cuba, doar asa sunt eu cel mai fericitã, tot pe drum, pe drum, pe drum.

Pe 25 am chemat la masa câtiva prieteni care stiu cã sunt si ei singuri aici si dependenti de invitatii: Andrea si Kirsten din Germania si Petter din Norvegia, se pare cã voi avea si un musafir necunoscut din Barcelona, dacã nu mã duc eu în Catalunya (încã) vine ea la mine. Cu prietenii brazilieni s-ar putea sã mã vãd vineri seara. Desi m-au invitat pe 24, mã duc la vecina româncã, sã împodobim brãdutul, i-l dãruiesc ei si mai ales bãietelului, Andrei. Eu sper sã nu mai am nevoie de el în Canada, iar la anul de Crãciun vreau un Caganer.

19 comments:

MihaelaMaria said...

:)
pai atunci, sarbatori fericite si cu amintiri frumoase!

Vania said...

Sărbători fericite!

Sper că am respectat corectitudinea politică...

Antoaneta said...

@Vania si Mihaela - n-ati înteles, eu vreau sa fie Craciun de-adevaratelea:)

Vania said...

Crăciun de-adevărat? Poate, la Moscova, vorba celor trei surori...

Anonymous said...

Ha-ha, o sa fie Craciun daca nu mai tii cont de politica si te reprofilezi pe ce iti place tie si e frumos si atat.
Craciun fericit!

Haiawatha said...

http://www.southparkstudios.com/clips/collections/winter_break/257091

am inteles?

Antoaneta said...

@Vania - trei surori cu troica. Poate în Siberia, la iakuti.

@Irrene - n-am scris nimic despre politica in post. Nu înteleg comentariul tau. Distractie placuta.

@Edu - nu vor, tu, sa ma lase astia sa ma uit, ca-s în Canada. "We are happy to announce that our Canadian fans can now watch full episodes of South Park at The Comedy Network website." Si nu stiu ce episod din ce sezon mi-ai trimis:)

Dana said...

Mi-a placut ce-ai scris. Chiar ma gandeam zilele trecute ca, cele mai reusite Craciunuri si Revelioane le-am petrecut cu parintii mei, iar o data cu disparitia tatalui meu, desi am prieteni buni care au facut tot posibilul sa ma simt bine, parca farmecul sarbatorii a disparut. Inca ma mai bucur de bradul impodobit si de faptul ca cel care-mi sta alaturi pregateste cel mai frumos Craciun pentru mine( e in stil englezesc, dar este facut cu dragoste si asta imi ajunge, caci Craciunul meu, stiu ca nu se va mai intoarce niciodata).
Sarbatori fericite !!!

Lavinia Ștefan-Filip said...

Draga mea din departari, sa-ti fie frumos Craciunul, sa-ti fie linistit sufletul!
eu taman ce-mi decorez casuta... e frumos si mi-e drag, am pus luminite peste tot si in clipa asta ma uit lung la un maldar de beteluri pe care nu ma mai tin puterile sa le agat niciunde :D
Doar oceanul imi saboteaza planul de-a te invita sa ne treci pragul miine sau poimiine, draga mea - ar fi o bucurie :) las invitatia deschisa pentru un alt Craciun, Anto, alaturi de imbratisarile mele. Sa ai sarbatori frumoase!

Antoaneta said...

@Lavinia - sa pastrezi invitatia în congelator, pentru anul viitor:) Sarbatori pe masura ta, ziua Craciunului sa-ti fie luminoasa si tihnita.

giulia said...

Tu chiar esti decisa sa ajungi în Catalunya. Ma bucur mult.
Si chiar daca nu te bucuri de Craciun, ca si mine dealtfel, am sa-ti doresc Sarbatori Fericite, iar eu am sa-mi impun sa ma bucur de el.

Ai dreptate, acasa, cu familia e Craciun , chiar daca nu abunda cadourile.

Anonymous said...

merci

asemenea :)

confruntadurerea said...

Cred ca si aici, la mine, ti s-ar parea Craciun. Reusesc, nici eu nu stiu cum, sa fac locuintele sa fie primitoare. Am hotarat sa fiu de Craciun in Copenhaga tocmai pentru ca vreau Craciun adevarat. Si danezii il au. Sunt si cu tata si sper ca si tu vei fi impreuna cu mama ta. Ti-as spune ceva cald dar intre noi doua caldura nu este si nu a fost niciodata asa ca iti spun pur si simplu ca vreau sa fii fericita in zilele care vin. Si intotdeauna.

Antoaneta said...

@Giulia - asa, sa ne impunem. De bucurat ma voi bucura, cu prietenii în jurul curcanului, pentru ca-mi place sa-i fac si pe altii sa se bucure si sa se adune. Dar nu mai simt la fel Craciunul.

@Strelnikov. De? Cu placere orisicum. Si mai da-ti drumul la comentarii, dandyule.

Anonymous said...

Imi pare rau ca nu am stiut mai devreme, rezolvam cu Caganerul... Iti doresc un an bun, Anto, multa sanatate... La Multi Ani!

Antoaneta said...

@CD - nu, draga mea, mama va veni în curând, dar la anul, tot e bine ca sunt cei de acasa împreuna, câti au mai ramas. La latitudinea asta nici nu are cum sa fie caldura intre noi in decembrie, eventual furtuni atlantice;) Cu siguranta si tu te-ai fi simtit bine mâine la masa mea, Norvegia si Germania (pe lânga Bulgaria si Catalunya) vor fi alaturi de mine.

@Paul - cum le stii dumneata, bobocule, mai rar asa ceva:) Prefer sa ma duc eu la Caganer în loc sa vina el la mine. Noroc si sanatate sa-ti dea Domnul.

Haiawatha said...

Pun din nou filmuleţul, într-o varinată mai jerpelită. Şi pentru că a trecut Crăciunul, spun tot Sărbători Fericite!

http://www.metacafe.com/watch/500352/south_park_cartman_sings_o_holy_night/

Haiawatha said...

de fapt era ăsta:

http://www.youtube.com/watch?v=YbED9MnWmuQ

:)) m-am zăpăcit (e doar cîntecul, fără filmuletz)

Antoaneta said...

@Multumesc si Multinaesc. Mi-a placut;)